maandag 1 februari 2016

Nieuwe gewoontes

Ik heb al meteen nieuwe dingen bij geleerd op mijn eerste dag in HTL Perg.
Om te beginnen ben ik in de klas 3AHIF geplaatst.
In deze klas zitten alleen maar jongens maar ik heb er geen problemen mee. Ze zijn allemaal zeer vriendelijk en hebben me met een gerust hart laten wennen aan mijn nieuwe klassituatie.
Vanaf het eerste uur was het meteen al nieuwe dingen leren.
Zo is het dus aangeleerd om op te staan wanneer de leerkracht binnenkomt en pas te gaan zitten als hij of zij zegt dat de klas terug mag gaan zitten.
Ik vind het toch wel een mooi gebaar.
Tussen elk lesuur krijgen we 5 minuutjes pauze om wat te eten of te drinken te halen of om gewoon lekker je benen te strekken. We mogen in die 5 minuten ook uit de klas lopen zolang we maar terug komen. Toen ik opeens leerlingen met pizza zag lopen ben ik op onderzoek gegaan waar deze mysterieuze pizza vandaan kwam. Het leek me nogal vreemd als ze de pizzaria hadden gebeld.
Door een paar leerlingen te volgen ben ik in de kantine geraakt waar ze dus stukken pizza verkopen.
Ik kan je zeggen dat dit toch wel een zeer waterdicht plan is om je leerlingen vrolijk te houden.

De klassfeer zelf voelde heel goed aan. Ik werd meteen geholpen en de jongen die naast mij zat Daniel probeerde zo goed mogelijk alles voor mij te vertalen.
Mijn medeleerlingen hadden vandaag een toets en ook dit verliep op een andere manier dan in België.
Alle leerlingen moesten een plaat en een soort steuntje pakken om de plaat in te steken. Deze plaat bevestigen ze dan aan hun bank om een muur te creëren tussen hunzelf en de gebuur.
Nooit meer afkijken dus.
De eerste dag verliep goed ook al had ik wat moeite met de taal verstond ik hier en daar toch wat woordjes en kon ik de rest afleiden uit de context.
Voor mij begint nu de echte uitwisseling!

1 opmerking: